Find the latitude of any place.  

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und ein zum sind eingerichtet. und sind jetzt auch im verfgbar.

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/ and a to the have been set up. and are now also available in -term monitoring.

Still as relevant as in 2021...

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This article makes it appear like linking to the KnowYourMeme page of a meme template in the post text is a big no-no, and the meme has to be fully explained either in the alt-text which is bad for those who can't access alt-text or in the post.
Since I tend to give both a short description of the visuals of an image in the alt-text and a full, detailed description and explanation in the post itself, I might actually start giving full meme explanations on an even higher level of detail than KnowYourMeme because it's probably good style not to rely on external sources if it can be avoided somehow.
#Long #LongPost #CWLong #CWLongPost #FediMeta #FediverseMeta #CWFediMeta #CWFediverseMeta #AltText #ImageDescription #ImageDescriptions #ImageDescriptionMeta #CWImageDescriptionMeta #Memes Wobei es ja auch da Aufteilungen gibt.
Misskey ist fr Japaner und die, die es gern wren.
Sharkey hat groe Zielgruppenberschneidungen mit Blhaj und Programmiersocken.
Hubzilla ist fr die Schmerzbefreiten, die sonst schon alles gesehen haben, featureschtige bergeeks und die Urgesteine, die schon immer auf Mikes Projekten unterwegs waren.
Und (streams), das eigentlich der ultimative Safe Haven sein knnte, wenn es denn jemand kannte, wird hauptschlich von denjenigen Spielkindern genutzt, denen es nur auf Hubzilla zu langweilig wird. hnlich wie damals die Red Matrix fr ein paar wenige Friendica-Nutzer. Aber solange der Totalumbau unter der Haube noch nicht abgeschlossen ist, ist das auch gut so.
#Long #LongPost #CWLong #CWLongPost #LangerPost #CWLangerPost #FediMeta #FediverseMeta #CWFediMeta #CWFediverseMeta #Misskey #Sharkey #Hubzilla #Streams #(streams) Find the latitdue and longitude of any place An sich ginge das theoretisch schon, allerdings mit Einschrnkungen und Besonderheiten.
Zunchst einmal: Die Dokumente, die kollaborativ bearbeitet werden knnten, wren keine Dateien, also nicht z. B. Word- oder ODF-Dokumente. Das wren im Prinzip Blogposts, die auch hnlich wie Blogposts in BBcode formatiert wren, nur da die nicht wie Posts an die eigenen Followers geschickt werden.
Man knnte die auch nicht isoliert ansehen, sondern nur in ihrer angestammten Umgebung mitsamt der ganzen UI drumherum. Als gesonderte Dokumente exportieren, z. B. als PDF, ginge auch nicht.
Dazu kme auch noch, da es so gesehen keinen zentralen Cloud-Speicher fr die Dokumente gbe. Irgendjemand mte so ein Dokument jeweils auf seinem Kanal (hnlich wie ein Mastodon-Konto) parken und dann diejenigen, die dieses Dokument bearbeiten drfen, hndisch freischalten.
Existierende Dokumente (Text, Word, ODF etc. oder auch PDF) knnen zwar in den Cloud-Speicher hochgeladen werden, aber nicht bearbeitet. Eine eingebaute Ansichtsfunktion gibt's meines Wissens auch nicht. Und diesen Cloud-Speicher gibt's eben einmal pro Kanal, aber nicht einmal zentral. Wenn man einen zentralen Speicher fr solche Sachen will, mu das ein eigener Kanal sein.
Alternativ zu einzelnen blogpostartigen Dokumenten knnte man auch Wikis anlegen, die natrlich eigene Vorzge htten, nmlich die Verlinkung von Seiten untereinander, also einfachere Navigation. Die knnen genauso kollaborativ bearbeitet werden, und die untersttzen neben BBcode wahlweise auch Markdown. Man kann sogar pro Kanal, also pro Nase, mehr als ein Wiki haben mit jeweils praktisch beliebig vielen Seiten.
Aber auch da gibt's nichts in der Art einer Druckansicht oder eines Export. Auerdem darf man sich zum einen daran gewhnen, da die Wikis eben nur BBcode und Markdown kennen, aber nicht die MediaWiki-Auszeichnungssprache. Und gerade Wikis sind im Grunde komplett undokumentiert, d. h. man darf sich da selbst reinfuchsen oder Hubzilla-Nutzer zu finden versuchen, die schon mal Wikis gemacht haben.
#Long #LongPost #CWLong #CWLongPost #Hubzilla Der Abschnitt "Update: Friendica posts in Mastodon" ist nicht nur sachlich falsch, sondern auch noch stark unvollstndig.
Ich als langjhriger Hubzilla-Nutzer mit Friendica-Vergangenheit wrde das eher so formulieren:

Update: Posts and comments from Friendica, Hubzilla and (streams) in Mastodon


Posts and comments coming into Mastodon from Friendica, Hubzilla and (streams) are special cases. That's because neither of them have Mastodon's dedicated CW field. Instead, they have reader-side content warnings that can optionally be created automatically. By default, a post is automatically hidden behind a content warning button if it contains "nsfw" and/or "sensitive".
Automatic reader-side content warnings have been part of the culture of both Friendica and Hubzilla since before Mastodon was even made as well as of fairly new (streams). Poster-side content warnings in a dedicated field have never been part of their culture, both because they've got a much better solution for content warnings and because they don't provide dedicated means for poster-side content warnings.
Technically speaking, Hubzilla and (streams) do have Mastodon's CW field. But unlike Mastodon, it isn't labelled "CW". It's labelled "summary". It has been a summary field originally, but since a hard-coded maximum of 500 characters doesn't require summaries, Mastodon repurposed that field for content warnings. Hubzilla and (streams) have no character limits at all, so using that field for summaries is still justified.
Hence, Hubzilla and (streams) users use this field for short summaries for very long posts, if at all, but not for content warnings.
Also, just like Friendica, both Hubzilla and (streams) have a conversation model like Facebook or Tumblr or blogs with only one post and many comments. All replies are comments, and there is a separate, dedicated entry form for comments under each post. This entry form does not, however, have a summary field because what sense does it make to give a summary for a blog comment
Hence, Hubzilla and (streams) users can't put Mastodon-style content warnings on replies at all. Also, neither Hubzilla nor (streams) can re-use content warnings from posts or comments they reply to.
Friendica, the oldest one of the three, doesn't even have a dedicated summary field. The only way to add a summary, i.e. a Mastodon-style CW, is between the Friendica-specific BBcode tag pair abstract/abstract. This works in both posts and comments, but the availability of this tag pair is neither advertised in the post editor nor in the comment editor.
Since Friendica doesn't have a dedicated UI element for Mastodon-style CWs, neither for posts nor for comments, most Friendica users don't give Mastodon-style CWs at all because they simply don't know that this is possible in the first place, much less how.
Also, users of Friendica, Hubzilla and (streams) tend to find the idea of writing a content warning between a pair of obscure BBcode tags (Friendica) or into the summary field (Hubzilla, (streams)) ridiculous. Trying to convince them otherwise would be like trying to convince Mastodon users to double their CWs with keywords or hashtags to trigger the NSFW content-warning generation on non-Mastodon projects.

#Long #LongPost #CWLong #CWLongPost #FediMeta #FediverseMeta #CWFediMeta #CWFediverseMeta #CW #CWs #ContentWarning #ContentWarnings #ContentWarningMeta #Friendica #Hubzilla #Streams #(streams) It's fair to mention at this point that hashtags aren't only ever used to increase visibility. They're also used to trigger the automated generation of reader-side content warnings.
Yes, they exist. Not only does Mastodon itself have that feature since version 4.0 from last year. But Mistpark had it as early as 2010, almost six years before Mastodon existed. And unlike Mastodon, it did not repurpose the summary field for content warnings.
From Mistpark emerged today's Friendica, Hubzilla and (streams). All three have this feature. All three don't have Mastodon's CW field Hubzilla and (streams) still call it "summary" while Friendica lacks it altogether. At least Hubzilla and (streams) don't provide any means of adding a Mastodon CW to replies at all.
And all three have had it in their cultures since they were launched to have CWs automatically generated individually for each reader by the "NSFW app".
I am on Hubzilla, and I will not adjust my way of using it so that it becomes indistinguishable from posts on vanilla Mastodon by someone who only knows Mastodon.
I will add 12 hashtags to this comment. The first four are to trigger filters that either remove or CW my posts and comments with over 500 characters because long posts disturb many Mastodon users. The next four are to trigger filters that either remove or CW my posts and comments about the Fediverse because many Mastodon users don't want to see that technical mumbo-jumbo.
Yes, four of each. How am I supposed to know who uses which one of these in their filters
The next two are for discoverability purposes. The last two are for triggering filters again.
So that's two discoverability hashtags and ten filter-triggering hashtags.
#Long #LongPost #CWLong #CWLongPost #FediMeta #FediverseMeta #CWFediMeta #CWFediverseMeta #Hashtag #Hashtags #HashtagMeta #CWHashtagMeta
Also, the reasoning "not in ActivityPub" is well, Mastodon is as guilty of that since the discussions of AP started. Since Mastodon was successful in positioning itself at the proper place, everyone ended up / was forced to implement Mastodon-only stuff just so their software will be interoperable with it, even though it isn't part of ActivityPub.

It seems like the loudest voices on Mastodon are amongst those who don't know anything about ActivityPub and the Fediverse even though they think and claim they do.
A lot of what comes from them is based on the assumption that the Fediverse started with Mastodon, Eugen Rochko invented ActivityPub as the base protocol for Mastodon, and therefore, Mastodon is 100% fully ActivityPub-compliant because Mastodon itself is the very definition of ActivityPub and the gold standard of ActivityPub. Some even seem convinced that all this happened in spring of 2022 because they hadn't heard of Mastodon before then.
Well, and everything that doesn't work perfectly with Mastodon and/or doesn't support all features that Mastodon has the Mastodon way, as well as everything that has features that go beyond Mastodon, is not ActivityPub-compliant and therefore broken.
A while ago, someone absolutely unironically and seriously tried to convince me that Mastodon is the only "feature-complete" Fediverse project. I was about to rattle down a list of Hubzilla features and ask him whether Mastodon has them. Unfortunately, I couldn't demonstrate them to him because that was in Mastodon 3 days when Mastodon users couldn't even see text formatting.
It's nigh-impossible to convince the hard fans and purists of the truth.
#Long #LongPost #CWLong #CWLongPost #FediMeta #FediverseMeta #CWFediMeta #CWFediverseMeta #Mastodon #ActivityPub

L'Htel de Ville, Long, Environs d'Abbeville, c.1910 - Edition Cally CPA

Mastodon doesn't really have a conversation model at all. It doesn't know what a conversation is because such a thing doesn't exist on Twitter either. The same goes for Pleroma, Misskey and all their forks.
Threads on these projects are loosely tied together from single posts. Any post, regardless of whether it's a reply or not, only goes out to the followers of the poster plus whomever the post mentions.
If Alice posts something, it's her followers and the users mentioned in the post. who are notified about it.
If Bob replies to Alice's post, it's his followers and the users whom he mentions who are notified about it. Alice's followers are not notified unless Bob mentions them one by one. In fact, not even Alice would be notified if Bob didn't mention her.
As far as I know, before nodeBB appeared, there were only a few Fediverse projects that had a concept of conversations:
With the sole exception of Free Friendika which was forked due to licensing, these were all created by one and the same guy: Mike Macgirvin who still maintains and develops (streams). He is currently reworking (streams)' conversation model to become more compatible with the ActivityPub standard ((streams) itself isn't based on ActivityPub, but on Nomad). But it's difficult to make it understandable for something like Mastodon that only understands the very basics of a hopelessly outdated version of the ActivityPub standard and substitutes everything else with non-standard, home-brew hacks.
What is now Friendica was not designed as an alternative to Twitter. It was designed as an alternative to Facebook. And so it as a thread structure like Facebook or Tumblr or a blog: exactly one post plus many comments.
Again, if Alice posts something, it's her followers and the users mentioned in the post. who are notified about it.
But if Bob replies to Alice's post, it's a comment on Alice's post and not a stand-alone post itself. Next to whomever Bob mentions, it's Alice and Alice's followers who are notified. Bob's followers are not notified unless they're mentioned because it's none of their business what Bob comments on Alice's post. And Alice is notified even without a mention, as are her followers.
If Carol comments on Bob's comment, apart from whomever Carol mentions, it's Alice, Alice's followers and Bob who are notified. Again, Carol does not have to mention Alice or Alice's followers or Bob. And again, Carol's followers are not notified, neither are Bob's followers.
By sending the post, Alice automatically follows the thread which this post starts. Thus, she receives special notifications for each comment. Likewise, by commenting, both Bob and Carol subscribe to the thread, follow it and receive special notifications for each new comment, regardless of what within the thread is commented on.
Also, Alice, Bob and Carol have the thread in their respective streams anyway. So even if they unsubscribe from the thread, they still get the same notifications for comments as they get for comments on posts from whomever they follow.
By the way, it's only what Friendica, Hubzilla and (streams) perceive as posts that is drawn into a stream and listed as unread. So even if you follow Bob or Carol, but not Alice, Bob's and Carol's comments don't show up in your stream.
Lastly, it's Alice who owns the whole thread. Including all comments. At least on Hubzilla and (streams), Alice can moderate her own thread and delete posts from it unfortunately, that deletion is not forwarded to originally ActivityPub-based projects such as Mastodon which don't understand such measures. And self-moderation on (streams) can go even further than on Hubzilla.
#Long #LongPost #CWLong #CWLongPost #FediMeta #FediverseMeta #CWFediMeta #CWFediverseMeta #Friendica #Hubzilla #Streams #(streams)

Hello !

This will be my . I look forward to posting my and other related things. I also look forward to new . I am mainly into and but I also listen to . I started music roughly about 2010 but took a from everything. I like to in my downtime or surf the Internet. I studied and . I have a background in and .

on

Theres no question that we have tried to put together a group far away from the day to day political debates, of people who may have constituencies but no longer have to get elected.
They are able to discuss things privately and come up with solutions.
It is very undemocratic in a classic sense in that it is elitist.
But its not like our group suddenly has superpowers and we can do whatever we want.
All we can do is have the power to suggest.
Thats all we have.

Let's see how well I do with my own descriptions.

Type of image


I usually write something like "digital rendering from within a 3-D virtual world, generated using shaders, but without ray-tracing" in the full description which goes into the post.
, however, I only added the part before the first comma to the alt-text and forgot the details after the first comma. I hope I'll remember to do better next time, especially seeing as I still had lots of room in the alt-text.

Text


Most of the time, I transcribe all text anywhere in the image absolutely verbatim down to every last spelling mistake. ought to be a good example. I even include text that's
list
  • so small that it's illegible in the image itself
  • so tiny that it's essentially invisible in the image itself (character height of half a pixel or less)
  • partly or mostly obscured by something
  • any combination of the above/url In most cases, the only exception is when I can't decipher text because it's too small or too blurry.
    But I just remembered that I got sloppy last time (see Type of image for a link). I didn't mention that the room numbers and the "Office" label are written on the doors of the motel on the advertising poster, let alone in which typeface and colour, and I neither described the license plate hanging above the office door, nor did I transcribe anything on it. I guess I wanted to get this over with. For the same reason, I omitted to describe what can be seen through the open blinds inside some of the motel rooms.

    Who is in the image


    Since my pictures always come from places that probably nobody who reads this knows exist, namely very obscure virtual worlds, I have to mention who the avatars in an image are, if any, explain who they are and describe in detail what they look like and what they wear.
    Also because of this, it's always only myself and maybe also my in-world sister Juno Rowland who is in the pictures. It'd be too much of an effort to document the identities and looks of two dozen avatars in a party picture and research and explain who they are and what they do. Besides, chances are that some of them teleport out between me taking the main picture and me getting to identify them and take detail pictures for the description.

    Setting of the image


    This really takes up a whole lot of characters when I write an image description. It definitely only ever goes into the detailed description in the post, never into the alt-text, also because there's no room for it in alt-text anymore. The last time (again, see Type of image for a link), it took me almost 2,300 characters to explain where the image was made, 800 characters or over 50% more than what fits into alt-text on Mastodon, Misskey and their mutual forks.
    But I have to write that much because, again, nobody knows the place where the image is from. So I have to write at which location the image was taken, on which sim, in which grid, in OpenSim, what OpenSim is, what Second Life is, what a grid is, why it's called a grid, what a region is, what a sim is, what a varsim is if necessary, what this specific grid is, what this specific sim is and maybe even what this specific place is. Last time I stopped just short of explaining who Edgar Wallace was because that would have been important for non-German and/or too young readers to understand the name of the location.

    Color(s)


    I try to remember to mention the colour of everything I describe, usually down to the hue. Okay, it was easy last time because it was a picture of a monochrome avatar in a fully monochrome location, save for some very slightly blu-ish or teal-ish hues on the OpenSimWorld beacon which are barely visible in the image, if at all.

    Expression and emotions


    Pass. That's because I quit showing human or otherwise variable faces in my images. And that, in turn, is because there's absolutely no way to hide them from Mastodon users, and some autistic Mastodon users must have such images concealed from them due to the danger of being triggered by eye contact.
    But even if I showed faces: Avatar faces are mostly expressionless because it takes special animations triggered either by hand or by script for them to show an expression for a few seconds. So there wouldn't be anything specific to describe.

    Item locations and descriptions


    I usually go from the foreground to the background, unless the actual background dominates everything (see my second link) in which case I'll start with that. From top to bottom doesn't always make sense the last time, I would have started with mostly feature-less and completely unimportant off-sim mountains and the sky and then continued with the trees from left to right, jumping back and forth between trees farther in the back and trees farther up front.
    Otherwise, if at all possible, I describe everything I can that's at least partly in the image and not fully concealed by something in full detail. I mean, my images consist entirely of stuff that next to nobody has ever come across. And people, including blind or visually-impaired people, might be curious. Besides, regardless whether someone is sighted or not, they might still need extensive explanations to understand certain elements in the image.
    Still, it often happens to me that I realise after posting a described image that I've skimped on certain details too much. I think the only time I was halfway satisfied was with almost precisely 40,000 characters for one individual image plus over 1,300 characters for the preamble for both images. It would have been much longer, however, if I had transcribed repeating bits of text and described repeating fabric textures whenever they occurred.
    #Long #LongPost #CWLong #CWLongPost #FediMeta #FediverseMeta #CWFediMeta #CWFediverseMeta #AltText #ImageDescription #ImageDescriptions #ImageDescriptionMeta #CWImageDescriptionMeta
  • I'd really like to give you a full, step-by-step, walk-through tutorial. Teleport there, pick this up, pick that up, unpack it, put these items on, click there on that HUD etc., and you've got a good-looking avatar with a bunch of clothes to pick from.
    But I'd have to be 100% certain that the tutorial will be absolutely guaranteed to work.
    I can't guarantee that. I barely have any experience with male mesh bodies from SL, even less with male BoM mesh bodies from SL. I simply don't use them.
    The body I use was made in OpenSim for OpenSim. It works a whole lot differently from all the SL bodies in OpenSim. And it's way too difficult for a complete novice to use, also because there's next to no clothing specifically made for that body.
    What I can do is tell you where to get what. But I can't teach you how to use it. I can't walk you through setting everything up. Because I don't know any of that stuff.
    Teleport to Nutella (hg.osgrid.org:80:Nutella).
    Take a landmark.
    Go to the Head & Body Shop (ca. 298, 240).
    Pick up the following boxes:
    Go to Hair for Men & Women (ca. 291, 252 almost opposite).
    Pick up some hair you like.
    Next, go to SilverFox Designs Mall (kishaki.de:8002:SilverFox Designs Mall).
    Take a landmark.
    Enter the mall building through the black door.
    Go to the right.
    Here you will find clothes stores.
    Now you've got a body, a few heads to try out + shapes + eyes + beards, some skins, some hair and some clothes and shoes.
    But from then on, you're on your own. I can't tell you how this body and these heads etc. exactly work.
    DISCLAIMER: This is untested!
    #Long #LongPost #CWLong #CWLongPost
    is there tutorial somewhere.

    Nope. Everyone's expected to already know everything from SL.
    No it is harder than SL because in SL for cloth that need alpha they include alpha in the pack or you have cloth per type of body but here I try a shop and my wonderfull works is a disaster

    It's here where SL is different from OpenSim.
    See, when mesh bodies were first introduced in the 2010s, alpha masks had no effect on them. That was long before BoM. In fact, you needed a whole-avatar alpha mask to hide the system body. In order to still make it possible to hide parts of the body, it was cut up into 200+ little pieces, and it was given a HUD with which you can make each one of these pieces invisible and visible again.
    Alpha cuts and the alpha HUD were meant to be a hack, but both SL and OpenSim users saw them as an advancement over alpha masks. Newer and more technologically advanced = better, and everything else = old = obsolete = bad.
    When BoM came, it was suddenly possible to hide parts of the mesh body with alpha masks. In theory. In practice, this pretty much only became the case in SL. Body makers sewed their mesh bodies back together, did away with the alpha HUDs and advertised their bodies as more lightweight in mesh (because there no longer were 200+ submeshes) and scripting (because hide/show scripts were only necessary for female feet anymore). And clothesmakers included alpha masks with their clothes if they could be worn with BoM bodies.
    This never happened in OpenSim. OpenSim still has that "alpha masks = old obsolete crap" attitude.
    That's partly because those who offer mesh bodies can't possibly convince the users that this "old obsolete crap" is the new hot shit again, also because 99% of all OpenSim users think BoM is only a glorified skin and make-up applier.
    And it's partly for another reason: From 2020 to 2022, there seemed to be exactly two BoM bodies in OpenSim: Athena 6 (stolen Maitreya Lara with basic BoM support glued on by the importers) and Adonis 4 (Slink Physique Male with basic BoM support glued on by the same importers). Both of them do not (properly) support alpha masks because their alpha modes are botched.
    Hardly anyone noticed because both still have their alpha cuts and alpha HUDs, so hardly anyone even tried to put an alpha mask on them. Those who did failed, and the verdict was "BoM doesn't support alpha masks in OpenSim" even though Ruth2 v4 and Roth2 v2 do support and actually rely on alpha masks.
    So when more mesh bodies came in more recently without being renamed (eBody Reborn, Legacy, Legacy Perky, a newer version of Signature Gianni etc.), I think it was the variants with alpha cuts and alpha HUDs that were imported. That's what people were used to.
    Older mesh clothes from SL usually don't have any alpha masks because a) they were imported in times when there was no BoM, and b) they were imported to be worn with mesh bodies.
    The moment that Maitreya Lara was imported and eventually renamed Athena, nobody added alpha masks to female mesh clothing anymore. The moment that Slink Physique Male was imported and renamed Adonis, nobody added alpha masks to male mesh clothing anymore. Also because whoever already wore mesh clothing was expected to switch to one of the stolen mesh bodies anyway.
    The association of clothes with bodies is another issue.
    Back in the 2010s, Athena was even more of a standard in OpenSim than Maitreya Lara was in Second Life. Athena was the only mesh body that mattered. So it was deemed completely unnecessary to mention that mesh clothes are "rigged for Athena" when they were. After all, nobody imported any clothes for Belleza Freya or Belleza Venus, both of which were imported to OpenSim, too.
    Almost the only exception were Decadence clothes (with the black bar on the left of the box) after stolen copies of Slink Physique Hourglass spread (BBHG, Decadence-HG, Je'Thai Hourglass) from then on, at least HG clothes were labelled as such.
    So if there was no body compatibility mentioned on female clothing, it felt only natural to do away with it on male clothing as well.
    The problem was that there wasn't that one standard male body. Adonis (actually Slink Physique Male) was there first. But not much later came Apollo and Decadence Male (both actually Signature Gianni), and another bit later came Ares (actually Belleza Jake).
    Some importers could be bothered to write onto clothes what they were compatible with, but usually only if they offered clothes for multiple bodies. Even that wasn't consistent. Some importers didn't rename what they had imported at all, so you find the SL body names on old clothes rather than the OpenSim body names.
    Then there were those who considered Adonis the male standard in OpenSim because it appeared to be the most widespread. I think most of the clothes with the Sacrarium logo on them are imported Slink Physique Male clothes. They usually don't mention what body they're for, also because Adonis was the only body which the "copybotting mafiya" kept maintaining.
    Decadence, having its "own" body Decadence Male, probably only supported that body and Apollo along with it by only importing clothes made for Signature Gianni. But supporting only one body also meant that there was "no need" to write body names on the clothes or the boxes.
    It's only now that the number of SL bodies available in OpenSim is increasing that the importers start putting body names on their clothes again, both female and male. That is, if something for male avatars has been imported only recently, and there's no body name on it, you can be certain it's for Signature Gianni (= Apollo = Decadence Male).
    #Long #LongPost #CWLong #CWLongPost
    I did a little bit of searching and I discovered the sim youre in is a open source (fork) of Second Life which is really coolIm definitely checking it out.

    Not a fork. Second Life is still closed-source server-side.
    It was a case of Second Life open-sourcing its official viewer in 2006. Thus, the API lay open. Third-party viewers were developed against that API. And then someone had the idea to develop a Second Life-like server application against the API from the other side.
    , by the way.
    But what are the cubes

    One quite particular feature of both Second Life and OpenSim is that you can store any and all kinds of in-world content in objects. This can be used for various things, for example, you can put scripts into doors to animate them, or you can build teleporters by putting a teleport script into an object, or you can build sound emitters that way.
    But this can also be used to sell content to avatars, be it for money, be it for free. You put that content into a box, decorate the box and set the box up so that clicking it either gives you the box including contents or an inventory folder with the contents inside. Or you configure the box so that avatars can copy the box into their inventories.
    This way, avatars can pick up more than one item at once. It's one thing to pick 16 Christmas wreaths from a wall one by one, but it's another to get a box with all 16 inside it.
    Selea Core made a whole lot of sim decoration boxes many years ago. Coincidentally, most of them are actually cubes.
    #Long #LongPost #CWLong #CWLongPost #OpenSim #OpenSimulator #Metaverse #VirtualWorldsphanisvara (streams)
    ich bin mittlerweile wieder bei hubzilla / streams angekommen und fhle mich hier wesentlich wohler.

    Zumal Content Warnings hier ganz anders funktionieren. Und zwar werden sie a) optional und b) auf der Seite des Lesers generiert und nicht auf der Seite des Posters geschrieben und allen aufgedrckt.
    Ein Feature, das (streams) auf Umwegen von Hubzilla geerbt hat und Hubzilla auf etwas krzeren Umwegen von Mistpark. Das ist also wahrscheinlich schon von 2010.
    Mastodon hat das jetzt auch, aber erst seit 2023. Auerdem drften die allermeisten Mastodon-Nutzer gar nicht wissen, da es das kann, und den meisten derer, die es wissen, ist es zu kompliziert.
    da nicht alles berall hin ausposaunt wird, bekommst du auch nicht so leicht tausende followers, doch das war noch nie mein bestreben.

    Ich bin auch wieder knapp vor der 500-Connections-Marke. Aber ich bin auf ActivityPub und Mastodon angewiesen, weil die Zielgruppen sowohl des Primrthemas als auch des Sekundrthemas dieses Kanals fast ausschlielich auf Mastodon sind.
    Blderweise breiten sich meine Posts und Kommentare dadurch auch auf den fderierten Timelines vieler Mastodon-Instanzen aus. Und da sitzen dann die Empfindlichen, die nichts sehen wollen, was sie strt. Dazu zhlt auch alles, was Vanilla-Mastodon 3.x nicht auch konnte. Praktisch keiner von denen kann Filter bedienen.
    Da habe ich dann meine liebe Not damit, von jedem meiner Posts die Vorschau in einen Texteditor zu copypasten, um die Zeichen zu zhlen, und wenn's ber 500 Zeichen geht, eine Content Warning fr einen langen Post dranzubauen inklusive Anzahl der Zeichen. Plus alle mglichen anderen Content Warnings. Inklusive Fediverse-Meta, wenn ich irgendwas irgendwie bers Fediverse schreibe, weil es Leute gibt. Ich habe inzwischen eine Liste mit ca. 90 Dingen, die Leute geCWt sehen wollen, und da ist Aufdrselung in landesspezifische Politik noch gar nicht eingerechnet.
    Und wenn ich wie jetzt einen Kommentar schreibe (Nutzer von Mastodon, Pleroma nebst Forks, Misskey nebst Forks etc., die das lesen: Hier auf Hubzilla ist eine Antwort kein Post, sondern ein Kommentar mit eigenem Eingabefeld und etwas vllig anderes als ein Post), rechne ich auch immer mit Rffeln oder gar Sperren, weil ich keine CW angebe. Weil ich das gar nicht kann. Und Mastodon-Nutzern in einem einzigen Kommentar mit maximal 500 Zeichen beizupulen, warum das so ist, ist aussichtslos. Geschweige denn, ihnen zu erklren, warum ich dann auch noch ein Dutzend Hashtags unter den "Post" hnge.
    Bilder mit Augenkontakt versuche ich gar komplett zu vermeiden. Wenn das nicht geht und der Augenkontakt zu offensichtlich ist, also die Augen nicht jeweils nur einen winzigen Bruchteil eines Pixel klein, dann packe ich das Bild detaillierter Bildbeschreibung in einen Artikel, und zwar inklusive kurzer Bildbeschreibung im Alt-Text und detaillierter Bildbeschreibung im Artikel, und verlinke den Artikel im Post.
    Von Hubzilla aus habe ich im Gegensatz zu (streams) absolut keine Chance, Bilder in Posts auf Mastodon ausblenden zu lassen. Gar keine. Auf Friendica, Hubzilla oder (streams) kann ich die Leute bis zu viermal klicken lassen, bevor sie das Bild sehen. Erst auf die Content Warning, wenn sie NSFW an haben. Dann auf das Summary. Dann auf den Spoiler-Tag. Dann auf das verschwommene Bild selbst. Aber exakt dasselbe Bild in exakt demselben Post wird auf Mastodon jedem sofort ohne Warnung ins Gesicht geschmissen. Nur weil Mastodon keinen Bock hat, sich an irgendwelche Standards zu halten oder auch nur das Einbetten von Bildern in Posts zu untersttzen, weil Twitter das ja auch nicht kann.
    CC:
    #Long #LongPost #CWLong #CWLongPost #LangerPost #CWLangerPost #FediMeta #FediverseMeta #CWFediMeta #CWFediverseMeta #Mastodon #Friendica #Hubzilla #Streams #(streams) #CW #CWs #ContentWarning #ContentWarnings #CWMeta #ContentWarningMetaSo I've been collecting Selea Core boxes for a few years now. I've got the same goal as a number of people before me, namely for someone to have all Selea Core boxes in one store one day.
    I thought my collection was extensive already. But then I found out that Star Ravenhurst has a collection she built from at least one source that I hadn't visited yet. She has fixed and reworked what needed to be fixed and reworked, and now she offers these boxes at in the Genesis Roleplay Grid.
    Finding this out was what finally drove me to create a spreadsheet with the boxes I have, including additions, plus the boxes she and Lavia Lavine have.
    Turned out she has 63 boxes that I don't have. But I have ca. 57 boxes from various sources that I can send her because she either hasn't got them yet, or they may contain stuff that she hasn't got yet.
    All in all, I've catalogued 284 boxes currently, but some of those in my possession seem like they were recompiled or renamed. And I know there have to be even more boxes somewhere out there.
    #Long #LongPost #CWLong #CWLongPost #OpenSim #OpenSimulator #Metaverse #VirtualWorlds #SeleaCore #GenesisRoleplayGrid Essentially, Mike Macgirvin (creator of the now-defunct DFRN protocol, , the Zot protocol and , inventor of and creator and maintainer of both the Nomad protocol and ) is redesigning (streams)' conversation model into something that's more compatible with ActivityPub and easier to understand for projects built against the ActivityPub protocol.
    It's called Conversation Containers.
    If you can take a lot of technobabble: .
    It's worth mentioning at this point that (streams) is not based on ActivityPub itself. It's based on an advanced version of the Zot protocol named Nomad, and it only supports ActivityPub as an optional secondary protocol.
    CC:
    #Long #LongPost #CWLong #CWLongPost #FediMeta #FediverseMeta #CWFediMeta #CWFediverseMeta #ActivityPub #Streams #(streams)On the one hand, FediGroups is kind of lacking from a Hubzilla/(streams) POV. Forums on Hubzilla and (streams) can be made fully private, i.e. nobody from outside the forum can even read them. Not possible on FediGroups because not possible on Mastodon, not to mention that it'd be somewhat inconvenient without server-side OpenWebAuth support.
    Also, it's not only possible for Hubzilla and (streams) users to post to Hubzilla and (streams) forums without also posting to their own connections, it's standard. Hubzilla and (streams) forums only forward posts to their connections that come in as direct messages. This does not apply to comments, only to posts.
    The same thing is impossible with FediGroups because it rejects direct messages outright.
    On the other hand, both features make Hubzilla and (streams) forums harder to use for Mastodon users as they want to use everything in the Fediverse as if it's all Mastodon. Even if a forum is configured to be read by any logged-in user, Hubzilla and (streams) don't recognise logged-in Mastodon users because Mastodon still doesn't have client-side OpenWebAuth support either.
    And the very reason why Hubzilla and (streams) forums are being perceived as incompatible with Mastodon is because it's too inconvenient for Mastodon users to start threads on them. I'm not even sure if this has been tested because there's no documentation on this.
    Either Mastodon users have to send a DM to the forum which is completely unnatural to Mastodon users who are used to -mentioning everything unless it's actually private. Or they actually have to mention Hubzilla and (streams) forums with !, the Hubzilla/(streams) prefix for DMs, which is completely unknown and completely alien to Mastodon, not to mention completely unsupported.
    That said, there are even more shortcomings from a Hubzilla/(streams) POV.
    It's impossible to make threads with titles because Mastodon doesn't support titles on Note objects. By the way, this might hit the Friendica crowd hard: FediGroups won't work with posts from Friendica with titles because these go out as Article objects (like blog posts) instead of Note objects (like Mastodon toots), and I'm not sure how FediGroups will handle Article objects.
    Generally, it seems a crazy idea to build groups on top of something that not only doesn't have a concept of groups, but that doesn't have a concept of conversations either. But then again, at least two thirds of the Fediverse don't have a concept of conversations. Users of these two thirds can only follow threads if everyone in that thread keeps mentioning them in every last post. At least on Hubzilla and (streams), this is completely unnecessary.
    Moderation will be unnecessarily difficult because Mastodon also doesn't have a concept of permissions beyond Mute and Block, and because all replies to posts are posts themselves and exclusively owned by whoever posts them and thus can't be moderated by the thread starter.
    Also, FediGroups are so far the only "groups" in the Fediverse that don't present themselves as Group actors. Thus, they're the only ones which Hubzilla and (streams) don't list as forums. Even Guppe groups are listed as forums on Hubzilla and probably also on (streams). This can only change if FediGroups actually soft-forks Mastodon and at least adds Group actor identification, no matter how much of Mastodon's code will have to be changed for that.
    I'll be honest: I hope that when the redesign of conversations on (streams) goes stable, it'll become a good base for Fediverse-wide forums, even for Mastodon users who think the Fediverse is only Mastodon and for notoriously stubborn Misskey plus Forkeys.

    #Long #LongPost #CWLong #CWLongPost #FediMeta #FediverseMeta #CWFediMeta #CWFediverseMeta #Mastodon #Hubzilla #Streams #(streams) #Groups #Forums #FediGroups

    'I own this branch'

    -tailed

    I still remember when cryptobros tried to make everyone believe that The Metaverse (or metaverses in general) absolutely require a blockchain, a cryptocurrency and NFTs, and that 3-D virtual worlds are technologically impossible without any of these three.
    The irony is that it's the worlds without these three that actually work, even decidedly non-commercial Overte. The cryptobros' get-rich-quick schemes ended up underdeveloped (NeosVR) at best, likely even buggy (Decentraland), and I guess not exactly few sold expensive NFTs as tokens to virtual land which never came to exist because they've never launched their world in the first place.
    It's hard to tell whether they were cases of intentional fraud, and the owners never intended to develop and launch a virtual world in the first place, or whether they did want to launch a virtual world, but their cryptocurrency crashed before they could fund the development.
    I mean, I find it increasingly hard to believe that the makers of Decentraland really knew nothing about virtual worlds first. I find it more likely meanwhile that they intentionally lied to their customers about having created the world's first decentralised metaverse than that they simply didn't know that this title belongs to something that's eleven years older and actually decentralised.
    By the way, there have even been cryptobros who obviously could be bothered to spend a bit more time on Google, and who discovered OpenSim. Free and open-source. Most importantly, free-of-charge. And readily available, they wouldn't have to pay for the development of a virtual world platform first. So they decided to glue a blockchain and a cryptocurrency onto OpenSim and either sell land for crypto or offer crypto gambling or both.
    None of this came to fruition. Regardless of whether they were dumb enough to open their grid to the Hypergrid, they had to compete with grids that offer standard Second Life regions for $10/month and varsims for not much more. On top of that, closed grids had to compete with the Hypergrid which had a lot more and better content, not to mention more users.
    Oh, and OpenSim doesn't really work with VR headsets for a whole bunch of reasons, so they couldn't market it to the VR crowd either.
    #Long #LongPost #CWLong #CWLongPost #Metaverse #Blockchain #Blockchains #Crypto #Cryptocurrency #Cryptocurrencies #NFT #NFTs #Cryptobros #Decentraland #NeosVR #OpenSim #OpenSimulator #VirtualWorlds I'm on Hubzilla which works vastly different from Mastodon. Also, I don't automatically accept new contacts. But here on Hubzilla, when I allow someone to follow me, I automatically "follow them back" (only that I usually don't actually let their posts in). Followers and followed aren't separate here they're all contacts or connections.
    So if I unfollow someone, I also stop sending them my own posts, thus disallowing them to follow me.
    I only go through my contacts list every few months to try and check who actually still follows me, usually by going through their own follower lists, and to remove dead contacts which I can identify through delivery reports.
    I myself very rarely follow someone because I already follow just about everyone everywhere in the Fediverse who is into the primary topic of my channel. And I never start following users who don't write about this primary topic. I don't want masses of Twitter-like noise on my stream.
    #Long #LongPost #CWLong #CWLongPost #FediMeta #FediverseMeta #CWFediMeta #CWFediverseMeta #Hubzilla #Followers #Followed #Contacts #Connections

    Northern lights over Lake Inari Lappland Finnland by Matthias Dengler www.matthiasdengler.com

      Hubzilla-Hppchen: Direktnachrichten
    Direktnachrichten sind Nachrichten, die an eine oder mehrere Einzelverbindungen adressiert sind. Sie sind ber den Netzwerkstream zugnglich. Ein Filter fr Direktnachrichten wurde dem Stream-Filter-Widget fr den schnellen Zugriff hinzugefgt.

    Mchte man eine Direktnachricht an einen (oder mehrere) andere Nutzer versenden (Direktnachrichten knnen nur von den Adressaten und vom Versender gelesen werden), so verfasst man einen normalen Beitrag und adressiert diesen per spezieller Erwhnung ausschlielich an den / die Empfnger. Dies geschieht mit der privaten Erwhnung (Privacy-Tag). Ein Privacy-Tag ist ein Name, dem die beiden Zeichen ! vorangestellt sind und der zustzlich zur Markierung dieser Kanle auch die Datenschutzberechtigungen des Beitrags so ndert, dass nur diese bercksichtigt werden.

    Zum Anzeigen kann man die DN im Stream filtern.

    Um auf eine DN auch wieder "privat", also als DN zu antworten, muss man kein Privacy-Tag nutzen. Man antwortet einfach direkt auf die eingegangene DN.


    Alternativ zum Privacy-Tag kann man auch Kanle oder Privacygruppen aus dem Privacy-Tool auswhlen. Dies ist der umstndlichere Weg, der aber auch funktioniert. Die Nutzung eines Privacy-Tags berschreibt allerdings eine ggf. getroffene Auswahl im Privacy-Tool. Schreibt man also einen Beitrag, der als Direktnachricht verschickt werden soll, kann man den Privacy-Tag weglassen und stattdessen auf das Vorhangschloss-Symbol neben dem Button "Teilen" klicken, so dass man in die Berechtigungs-Einstellungen gelangt.

    Dort whlt man dann den Punkt "Benutzerdefiniert" und kann anschlieend dem gewnschten Adressaten die notzwendige Berechtigung einrumen.


    Die so abgeschickte DN erscheint dann beim Adressaten, ist fr andere aber nicht sichtbar.

    Mit dem Versionssprung von 4.6 auf 5.x wurde die ursprngliche Mail-Funktionalitt deaktiviert, weil es im neuen zot6-Protokoll kein Konzept fr private Mails mehr gibt. Die alte Mail-Funktionalitt konnte, sofern sie noch bentigt wurde, mit der Mail-App, die als Addon angeboten wurde, aktiviert werden. Die App ist inzwischen auch eingestellt worden.
    Das Konzept des Mail-Versands wurde durch Direktnachrichten (DN) ersetzt. #FediTips #FediverseTips #hubzilla #hubzillahppchen
    #Long #LongPost #CWLong #CWLongPost
    Direktnachrichten sind Nachrichten, die an eine oder mehrere Einzelverbindungen adressiert sind. Sie sind ber den Netzwerkstream zugnglich. Ein Filter fr Direktnachrichten wurde dem Stream-Filter-Widget fr den schnellen Zugriff hinzugefgt.

    Mchte man eine Direktnachricht an einen (oder mehrere) andere Nutzer versenden (Direktnachrichten knnen nur von den Adressaten und vom Versender gelesen werden), so verfasst man einen normalen Beitrag und adressiert diesen per spezieller Erwhnung ausschlielich an den / die Empfnger. Dies geschieht mit der privaten Erwhnung (Privacy-Tag). Ein Privacy-Tag ist ein Name, dem die beiden Zeichen ! vorangestellt sind und der zustzlich zur Markierung dieser Kanle auch die Datenschutzberechtigungen des Beitrags so ndert, dass nur diese bercksichtigt werden.

    Zum Anzeigen kann man die DN im Stream filtern.

    Um auf eine DN auch wieder "privat", also als DN zu antworten, muss man kein Privacy-Tag nutzen. Man antwortet einfach direkt auf die eingegangene DN.


    Alternativ zum Privacy-Tag kann man auch Kanle oder Privacygruppen aus dem Privacy-Tool auswhlen. Dies ist der umstndlichere Weg, der aber auch funktioniert. Die Nutzung eines Privacy-Tags berschreibt allerdings eine ggf. getroffene Auswahl im Privacy-Tool. Schreibt man also einen Beitrag, der als Direktnachricht verschickt werden soll, kann man den Privacy-Tag weglassen und stattdessen auf das Vorhangschloss-Symbol neben dem Button "Teilen" klicken, so dass man in die Berechtigungs-Einstellungen gelangt.

    Dort whlt man dann den Punkt "Benutzerdefiniert" und kann anschlieend dem gewnschten Adressaten die notzwendige Berechtigung einrumen.


    Die so abgeschickte DN erscheint dann beim Adressaten, ist fr andere aber nicht sichtbar.

    Mit dem Versionssprung von 4.6 auf 5.x wurde die ursprngliche Mail-Funktionalitt deaktiviert, weil es im neuen zot6-Protokoll kein Konzept fr private Mails mehr gibt. Die alte Mail-Funktionalitt konnte, sofern sie noch bentigt wurde, mit der Mail-App, die als Addon angeboten wurde, aktiviert werden. Die App ist inzwischen auch eingestellt worden.
    Das Konzept des Mail-Versands wurde durch Direktnachrichten (DN) ersetzt. #FediTips #FediverseTips #hubzilla #hubzillahppchen
    #Long #LongPost #CWLong #CWLongPostMchte man Inhalte (z.B. Dateien aus der Cloud) fr bestimmte Personen zugreifbar machen, obwohl diese ber keinen Hubzilla-Account verfgen, aber ansonsten nicht fr die ffentlichkeit, so arbeitet man mit Gastzugngen.
    Wer mit einem solchen Gastzugang eingeloggt ist, kann alles sehen, was ffentlich zugnglich ist und zustzlich alles, was der Zuteiler des Gastzugangs fr diesen speziellen Gastzugang freigegeben hat.
    Angenommen wir htten eine "geheime" Grafik mit dem Dateinamen "geheimesgeheimnis.jpg" in unsere Cloud hochgeladen und wrden diese Datei einem Nutzer, der keinen Hubzilla-Account hat, zugnglich machen wollen.

    Zu diesem Zweck legen wir dafr einen Gastzugang an. Das geschieht mit der App (Hamburger-Men ) "Gastzugang".

    Es wird ein Eingabeformular fr die Gastzugangsdaten angezeigt. Hier denkt man sich einen temporren Benutzernamen aus. Ein Passwort wird vom System automatisch erstellt. Diese Daten (Name / Passwort) muss man demjenigen, dem man Zugang gewhren mchte mitteilen.

    Auerdem gibt man hier ein "Verfallsdatum" fr den Gastzugang ein (oder lsst das Feld leer, fr zeitlich unbegrenzten Zugang). Nach Ablauf der Frist wird der Gastzugang automatisch gelscht.
    Solange man noch keine eigenen Rollen definiert hat, ist fr die Rolle "Standard" voreingestellt. Das kann man so auch belassen, sofern man nichts besonderes vorhat.
    Nun klickt man auf "Absenden" und der Gastzugang ist erstellt.
    Jetzt ffnet man im Hamburger-Men die App "Dateien" und ldt dort die Datei hoch.

    Anschlieend ffnet man das Kontextmen () der Datei und whlt dort "Berechtigungen anpassen). Unter der Dateiliste erscheint nun ein kleines Vorhangschloss-Symbol, auf welches man klickt. Es ist jetzt mglich, die Zugangsberechtigungen aus einer Reihe von Standard-Berechtigungen auszuwhlen. Fr unsere Zwecke whlen wir "Benutzerdefinierte Auswahl".




    In der erscheinenden Gruppen- und Kontaktliste erscheint unser gerade angelegter Gastzugang. Diesem rumt man die Zugriffsberechtigung ein "Klick auf "Erlauben") und man schliet anschlieend die Liste.


    Ist das erledigt, klickt man auf den Button "Absenden" neben dem Vorhangschloss-Symbol (das jetzt einen geschlossenen Bgel zeigt) und ist fertig.

    Die URL fr die Datei wird angezeigt, wenn man mit dem Mauszeiger ber den Dateinamen fhrt.

    Bei den jetzt gewhlten Einstellungen knnen nur wir selbst und der Gastzugang auf die Datei zugreifen. Nicht bei Hubzilla angemeldete Nutzer und sogar Nutzer mit einem eigenen Account bei Hubzilla knnen die Datei nicht sehen.


    Wenn sich nun der Nutzer, der ber die Zugangsdaten fr den Gastzugang verfgt, mit diesen einloggt, dann wird ihm die Datei zugnglich gemacht.



    Falls man den Gastzugang irgendwann auch schon vor dem Ablaufdatum lschen mchte, klickt man im Hamburger-Men auf "Gastzugang". In der linken Seitenleiste werden die Gastzugnge aufgelistet. Hier whlt man dann den zu lschenden Gastzugang aus und klickt in der erscheinenden Maske auf "Lschen".


    #FediTips #FediverseTips #hubzilla #hubzillahppchen
    #Long #LongPost #CWLong #CWLongPost   Hubzilla-Hppchen: Gastzugang
    Mchte man Inhalte (z.B. Dateien aus der Cloud) fr bestimmte Personen zugreifbar machen, obwohl diese ber keinen Hubzilla-Account verfgen, aber ansonsten nicht fr die ffentlichkeit, so arbeitet man mit Gastzugngen.
    Wer mit einem solchen Gastzugang eingeloggt ist, kann alles sehen, was ffentlich zugnglich ist und zustzlich alles, was der Zuteiler des Gastzugangs fr diesen speziellen Gastzugang freigegeben hat.
    Angenommen wir htten eine "geheime" Grafik mit dem Dateinamen "geheimesgeheimnis.jpg" in unsere Cloud hochgeladen und wrden diese Datei einem Nutzer, der keinen Hubzilla-Account hat, zugnglich machen wollen.

    Zu diesem Zweck legen wir dafr einen Gastzugang an. Das geschieht mit der App (Hamburger-Men ) "Gastzugang".

    Es wird ein Eingabeformular fr die Gastzugangsdaten angezeigt. Hier denkt man sich einen temporren Benutzernamen aus. Ein Passwort wird vom System automatisch erstellt. Diese Daten (Name / Passwort) muss man demjenigen, dem man Zugang gewhren mchte mitteilen.

    Auerdem gibt man hier ein "Verfallsdatum" fr den Gastzugang ein (oder lsst das Feld leer, fr zeitlich unbegrenzten Zugang). Nach Ablauf der Frist wird der Gastzugang automatisch gelscht.
    Solange man noch keine eigenen Rollen definiert hat, ist fr die Rolle "Standard" voreingestellt. Das kann man so auch belassen, sofern man nichts besonderes vorhat.
    Nun klickt man auf "Absenden" und der Gastzugang ist erstellt.
    Jetzt ffnet man im Hamburger-Men die App "Dateien" und ldt dort die Datei hoch.

    Anschlieend ffnet man das Kontextmen () der Datei und whlt dort "Berechtigungen anpassen). Unter der Dateiliste erscheint nun ein kleines Vorhangschloss-Symbol, auf welches man klickt. Es ist jetzt mglich, die Zugangsberechtigungen aus einer Reihe von Standard-Berechtigungen auszuwhlen. Fr unsere Zwecke whlen wir "Benutzerdefinierte Auswahl".




    In der erscheinenden Gruppen- und Kontaktliste erscheint unser gerade angelegter Gastzugang. Diesem rumt man die Zugriffsberechtigung ein "Klick auf "Erlauben") und man schliet anschlieend die Liste.


    Ist das erledigt, klickt man auf den Button "Absenden" neben dem Vorhangschloss-Symbol (das jetzt einen geschlossenen Bgel zeigt) und ist fertig.

    Die URL fr die Datei wird angezeigt, wenn man mit dem Mauszeiger ber den Dateinamen fhrt.

    Bei den jetzt gewhlten Einstellungen knnen nur wir selbst und der Gastzugang auf die Datei zugreifen. Nicht bei Hubzilla angemeldete Nutzer und sogar Nutzer mit einem eigenen Account bei Hubzilla knnen die Datei nicht sehen.


    Wenn sich nun der Nutzer, der ber die Zugangsdaten fr den Gastzugang verfgt, mit diesen einloggt, dann wird ihm die Datei zugnglich gemacht.



    Falls man den Gastzugang irgendwann auch schon vor dem Ablaufdatum lschen mchte, klickt man im Hamburger-Men auf "Gastzugang". In der linken Seitenleiste werden die Gastzugnge aufgelistet. Hier whlt man dann den zu lschenden Gastzugang aus und klickt in der erscheinenden Maske auf "Lschen".


    #FediTips #FediverseTips #hubzilla #hubzillahppchen
    #Long #LongPost #CWLong #CWLongPost
      Hubzilla-Hppchen: HQ
    HQ ist die Standard-Startseite nach der Anmeldung. Sie bietet einen schnellen berblick ber die letzten Beitrge und Direktnachrichten.
    Ruft man den Hubzilla-Server (Hub) auf, bei welchem man registriert ist (und loggt sich, sofern das noch nicht geschehen ist, ein), dann landet man inzwischen nicht in der normalen Grid-/, sondern auf der Seite "HQ". Der erste sprbare Vorteil ist, dass die Seite wesentlich schneller rendert.

    Man erreicht das HQ aber auch aus dem Hamburger-Men oben rechts () oder, wenn die HQ-App angepinnt ist, aus der Header-Leiste.


    In der linken Seitenleiste ist zunchst ein Teil des mit ffentlichen und beschrnkten Beitrgen zu sehen, bei welchen jedoch nur ein Excerpt angezeigt wird. Ein Klick auf einen dieser Eintrge bringt den Beitrag in der Hauptansicht (mitte) zur Ansicht.

    Nach dem Aufrufen des HQ sind in der Hauptansicht zunchst aber die letzten nderungen in verschiedenen Berichte, wie Wiki, Webseiten, Fotos, Dateien etc. zu sehen.
    Die linke Seitenleiste weist verschiedene Reiter auf, mit denen weitere Listen angezeigt werden knnen.
    Der zweite Reiter dient der Listenasicht ausschlielich von (DN).

    Der dritte Reiter zeigt "markierte" Beitrge, also Beitrge, die man mit einem "Sternchen" Markiert hat (das geschieht im Kontextmen des jeweiligen Beitrags).

    Der vierte Reiter zeigt die Mitteilungs-Liste.

    Unter dieser Listenansicht sind noch zwei Icons vorhanden, ein "Bleistift", der bei einem Klick den Beitrags-Editor ffnet um schnell einen neuen Beitrag zu erstellen, und einen "Notiz-Zettel", welcher den Editor fr Notiz-Eingaben ffnet.


    #FediTips #FediverseTips #hubzilla #hubzillahppchen
    #Long #LongPost #CWLong #CWLongPost
    HQ ist die Standard-Startseite nach der Anmeldung. Sie bietet einen schnellen berblick ber die letzten Beitrge und Direktnachrichten.
    Ruft man den Hubzilla-Server (Hub) auf, bei welchem man registriert ist (und loggt sich, sofern das noch nicht geschehen ist, ein), dann landet man inzwischen nicht in der normalen Grid-/, sondern auf der Seite "HQ". Der erste sprbare Vorteil ist, dass die Seite wesentlich schneller rendert.

    Man erreicht das HQ aber auch aus dem Hamburger-Men oben rechts () oder, wenn die HQ-App angepinnt ist, aus der Header-Leiste.


    In der linken Seitenleiste ist zunchst ein Teil des mit ffentlichen und beschrnkten Beitrgen zu sehen, bei welchen jedoch nur ein Excerpt angezeigt wird. Ein Klick auf einen dieser Eintrge bringt den Beitrag in der Hauptansicht (mitte) zur Ansicht.

    Nach dem Aufrufen des HQ sind in der Hauptansicht zunchst aber die letzten nderungen in verschiedenen Berichte, wie Wiki, Webseiten, Fotos, Dateien etc. zu sehen.
    Die linke Seitenleiste weist verschiedene Reiter auf, mit denen weitere Listen angezeigt werden knnen.
    Der zweite Reiter dient der Listenasicht ausschlielich von (DN).

    Der dritte Reiter zeigt "markierte" Beitrge, also Beitrge, die man mit einem "Sternchen" Markiert hat (das geschieht im Kontextmen des jeweiligen Beitrags).

    Der vierte Reiter zeigt die Mitteilungs-Liste.

    Unter dieser Listenansicht sind noch zwei Icons vorhanden, ein "Bleistift", der bei einem Klick den Beitrags-Editor ffnet um schnell einen neuen Beitrag zu erstellen, und einen "Notiz-Zettel", welcher den Editor fr Notiz-Eingaben ffnet.


    #FediTips #FediverseTips #hubzilla #hubzillahppchen
    #Long #LongPost #CWLong #CWLongPost   Hubzilla-Hppchen: Zot
    Zot ist das Protokoll, mit dem Hubzilla betrieben wird. Es ermglicht die Kommunikation, das Identittsmanagement und die Zugangskontrolle.
    Die Kommunikation mittels Zot kann ffentlich oder privat sein, wobei die private Kommunikation nicht nur einen vollstndig verschlsselten Transport, sondern auch eine verschlsselte Speicherung zum Schutz vorsieht.
    Zot untersttzt eine breite Palette von Hintergrunddiensten im Grid, von Freundschaftsvorschlgen bis hin zu Verzeichnisdiensten. Neue Inhalte und Datenaktualisierungen werden im Hintergrund zwischen den Hubs im gesamten Grid gem den Zugriffskontrolllisten und den von den Sender- und Empfngerkanlen festgelegten Berechtigungen weitergegeben. Die Daten werden auch zwischen einer beliebigen Anzahl von Kanalklonen synchronisiert, so dass Hub-Mitglieder auch dann auf Daten zugreifen und nahtlos weiter zusammenarbeiten knnen, wenn ihr primrer Hub nicht erreichbar oder offline ist.
    Zot bietet auch eine nomadische Identitt, so dass Ihre Kommunikation mit Freunden, Familie oder anderen Personen, mit denen Sie kommunizieren, nicht durch den Verlust Ihres primren Kommunikationsknotens beeintrchtigt wird - entweder vorbergehend oder dauerhaft.
    Die wichtigen Teile Ihrer Identitt und Ihrer Beziehungen knnen auf einem USB-Stick, dem Laptop oder PC gesichert werden und jederzeit an einem beliebigen Knoten im Netz erscheinen - mit all Ihren Freunden und Vorlieben.
    Entscheidend ist, dass diese nomadischen Instanzen synchron gehalten werden, so dass jede Instanz bernehmen kann, wenn eine andere gefhrdet oder beschdigt ist. Dies schtzt Sie nicht nur vor greren Systemausfllen, sondern auch vor vorbergehender berlastung der Website und staatlicher Manipulation oder Zensur.
    Die nomadische Identitt, die einmalige Anmeldung und die Dezentralisierung von Hubzilla gewhrleisten ein hohes Ma an Widerstandsfhigkeit und Bestndigkeit in der Internetkommunikation. Mittels magic-auth meldet man nur einmal an Ihrem Heimat-Hub (oder einem nomadischen Backup-Hub) an. Dadurch kann man auf alle authentifizierten Dienste zugreifen, die berall im Netz angeboten werden - wie Einkaufen, Blogs, Foren und Zugang zu privaten Informationen. Das Passwort wird nicht auf tausend verschiedenen Websites gespeichert, sondern auf Servern, man selbst kontrolliert oder denen man vertraut.
    Zugriffskontrolle: Die Identittsschicht von Zot ermglicht es, fein abgestufte Berechtigungen fr jeden Inhalt zu vergeben, den man verffentlichen mchte. Diese Berechtigungen erstrecken sich ber das gesamte Grid. Das ist so, als htte man eine riesige Website, die aus einer Grozahl von kleinen, individuellen Websites besteht und bei der jeder Kanal im Grid seine Datenschutz- und Freigabeprferenzen fr alle von ihm erstellten Webressourcen vollstndig kontrollieren kann.
    Derzeit untersttzt Hubzilla die Zugriffskontrolle fr viele Datentypen, darunter Diskussionsbeitrge und -kommentare, Fotoalben, Veranstaltungen, Cloud-Dateien, Webseiten, Wikis und mehr. Jedes Objekt und die Art und Weise, wie und mit wem es geteilt wird, unterliegt vollstndig Ihrer Kontrolle.
    Im Grid braucht man keine riesige Benutzerdatenbank auf dem Rechner, denn das Grid ist die Benutzerdatenbank. Sie verfgt ber eine im Grunde unendliche Kapazitt (begrenzt durch die Gesamtzahl der Hubs, die im Internet online sind) und ist auf unzhlige Computer verteilt.
    Der Zugang kann, berall im Grid, fr jede Ressource, jeden Kanal oder jede Gruppe von Kanlen gewhrt oder verweigert werden. Andere knnen auf die eigenen Inhalte zugreifen, wenn es ihnen erlaubt wird, und sie mssen nicht einmal ein Konto auf dem selben Hub haben.
    Aktuell verwendet Hubzilla das Zot-Protokoll in der Version 6 (Zot6).
    #FediTips #FediverseTips #hubzilla #hubzillahppchen
    #Long #LongPost #CWLong #CWLongPost
    Zot ist das Protokoll, mit dem Hubzilla betrieben wird. Es ermglicht die Kommunikation, das Identittsmanagement und die Zugangskontrolle.
    Die Kommunikation mittels Zot kann ffentlich oder privat sein, wobei die private Kommunikation nicht nur einen vollstndig verschlsselten Transport, sondern auch eine verschlsselte Speicherung zum Schutz vorsieht.
    Zot untersttzt eine breite Palette von Hintergrunddiensten im Grid, von Freundschaftsvorschlgen bis hin zu Verzeichnisdiensten. Neue Inhalte und Datenaktualisierungen werden im Hintergrund zwischen den Hubs im gesamten Grid gem den Zugriffskontrolllisten und den von den Sender- und Empfngerkanlen festgelegten Berechtigungen weitergegeben. Die Daten werden auch zwischen einer beliebigen Anzahl von Kanalklonen synchronisiert, so dass Hub-Mitglieder auch dann auf Daten zugreifen und nahtlos weiter zusammenarbeiten knnen, wenn ihr primrer Hub nicht erreichbar oder offline ist.
    Zot bietet auch eine nomadische Identitt, so dass Ihre Kommunikation mit Freunden, Familie oder anderen Personen, mit denen Sie kommunizieren, nicht durch den Verlust Ihres primren Kommunikationsknotens beeintrchtigt wird - entweder vorbergehend oder dauerhaft.
    Die wichtigen Teile Ihrer Identitt und Ihrer Beziehungen knnen auf einem USB-Stick, dem Laptop oder PC gesichert werden und jederzeit an einem beliebigen Knoten im Netz erscheinen - mit all Ihren Freunden und Vorlieben.
    Entscheidend ist, dass diese nomadischen Instanzen synchron gehalten werden, so dass jede Instanz bernehmen kann, wenn eine andere gefhrdet oder beschdigt ist. Dies schtzt Sie nicht nur vor greren Systemausfllen, sondern auch vor vorbergehender berlastung der Website und staatlicher Manipulation oder Zensur.
    Die nomadische Identitt, die einmalige Anmeldung und die Dezentralisierung von Hubzilla gewhrleisten ein hohes Ma an Widerstandsfhigkeit und Bestndigkeit in der Internetkommunikation. Mittels magic-auth meldet man nur einmal an Ihrem Heimat-Hub (oder einem nomadischen Backup-Hub) an. Dadurch kann man auf alle authentifizierten Dienste zugreifen, die berall im Netz angeboten werden - wie Einkaufen, Blogs, Foren und Zugang zu privaten Informationen. Das Passwort wird nicht auf tausend verschiedenen Websites gespeichert, sondern auf Servern, man selbst kontrolliert oder denen man vertraut.
    Zugriffskontrolle: Die Identittsschicht von Zot ermglicht es, fein abgestufte Berechtigungen fr jeden Inhalt zu vergeben, den man verffentlichen mchte. Diese Berechtigungen erstrecken sich ber das gesamte Grid. Das ist so, als htte man eine riesige Website, die aus einer Grozahl von kleinen, individuellen Websites besteht und bei der jeder Kanal im Grid seine Datenschutz- und Freigabeprferenzen fr alle von ihm erstellten Webressourcen vollstndig kontrollieren kann.
    Derzeit untersttzt Hubzilla die Zugriffskontrolle fr viele Datentypen, darunter Diskussionsbeitrge und -kommentare, Fotoalben, Veranstaltungen, Cloud-Dateien, Webseiten, Wikis und mehr. Jedes Objekt und die Art und Weise, wie und mit wem es geteilt wird, unterliegt vollstndig Ihrer Kontrolle.
    Im Grid braucht man keine riesige Benutzerdatenbank auf dem Rechner, denn das Grid ist die Benutzerdatenbank. Sie verfgt ber eine im Grunde unendliche Kapazitt (begrenzt durch die Gesamtzahl der Hubs, die im Internet online sind) und ist auf unzhlige Computer verteilt.
    Der Zugang kann, berall im Grid, fr jede Ressource, jeden Kanal oder jede Gruppe von Kanlen gewhrt oder verweigert werden. Andere knnen auf die eigenen Inhalte zugreifen, wenn es ihnen erlaubt wird, und sie mssen nicht einmal ein Konto auf dem selben Hub haben.
    Aktuell verwendet Hubzilla das Zot-Protokoll in der Version 6 (Zot6).
    #FediTips #FediverseTips #hubzilla #hubzillahppchen
    #Long #LongPost #CWLong #CWLongPost Dir vielleicht. Den anderen hier im Thread vielleicht. Und jetzt aktuell vielleicht.
    Aber auerhalb eurer Bubble gibt es jetzt schon Leute, die KI als das ultimative Werkzeug fr Beschreibungen von Bildern aller Art anpreisen. Vielleicht geben sie zu, da KI jetzt im Augenblick noch die eine oder andere Schwche bei weniger bekannten Themen hat. Aber schon bald wird sie auch die perfekt beschreiben und erklren knnen, wobei so getan wird, als wre "schon bald" = "sptestens diesen Donnerstagnachmittag".
    Und ich schtze, sptestens im Sommer 2024 wird man frs Selbstschreiben als ewiggestrig ausgelacht:
    "Diese Bildbeschreibung habe ich selbst geschrieben."
    "Hahahahaha. Boah, bist du von gestern. Schon mal was von KI gehrt Ey, 2022 hat angerufen, es will seine handgeschriebenen Alt-Texte wiederhaben!"
    Sptestens wenn eine Mehrheit auf Mastodon glaubt, KI-Beschreibungen seien detaillierter, akkurater und informativer als alle handgeschriebenen, auch als meine Zigtausend-Zeichen-Beschreibungen, sptestens dann habe ich ernsthaft ein Problem damit. Und die Frage ist nicht, ob das kommt, sondern wann.
    Deswegen will ich ja auch den Vergleich mit KI machen. Auch wenn dann jemand kommt und sagt: "Ja, mit der KI, aber ChatGPT knnte das viel besser!"
    #Long #LongPost #CWLong #CWLongPost #LangerPost #CWLangerPost Da, wo ich bin, sowieso nicht. Da wre es schwierig genug, mir die Mglichkeit, hndisch Alt-Text zu schreiben, gnzlich zu nehmen. Und automatisch generierter Alt-Text wird da mit sehr groer Wahrscheinlichkeit eh nie eingefhrt.
    Mir geht es eher um die, die KI als das ultimative Alt-Text-Allheilmittel ansehen und anpreisen, das wirklich jedes Bild korrekt beschreiben kann. Es wird nicht mehr lange dauern, und man wird dafr ausgelacht, da man seine Bildbeschreibungen selbst schreibt, weil "man" das doch "heutzutage" von einer KI machen lt.
    Ich glaube ja, da zumindest auf Mastodon einige es gern htten, da nicht nur standardmig eine Bildbeschreibungs-KI eingehngt wird, sondern da obendrein die Option, eigene Bildbeschreibungen zu schreiben, entfernt wird. Die Wahl zu haben, macht alles komplizierter, und jedes zustzliche Bedienelement auch.
    Ich habe ja eventuell vor, eine KI, allerdings nicht ChatGPT, mit einem meiner Bilder zu fttern, dann die daraus resultierende Bildbeschreibung meiner eigenen schon vorhandenen gegenberzustellen und anschlieend die KI-Bildbeschreibung Stck fr Stck zu sezieren, um aufzuzeigen, wo sie Schwchen hat. Das wird ein Spa, auch wenn's mal wieder keiner lesen wird, weil das nicht in unter 500 Zeichen gehen wird.
    #Long #LongPost #CWLong #CWLongPost #LangerPost #CWLangerPostNow I'm pondering on how to demonstrate the differences between an AI-generated image description and my hand-made one for the same picture.
    Should I do it in a post that federates, even though it'll definitely exceed 500 characters by magnitudes Or should I do it in an article and then link to the article I'm afraid Mastodon users won't read it either way, but this can't be done in 500 characters or less, unless I made it a massive thread.
    Should I include my own description in the post, or should I link to it Both would be inconvenient. And I'm talking about descriptions of 25,000 to 40,000 characters, by the way. Each of them. For one image each.
    But if I included the image itself, I would have to give a full, detailed description, so I would have to include my own description at its full extent. Another reason why this can't be done in 500 characters or less.
    Should I dissect the AI-generated description, review it bit by bit and point out missing, inaccurate and out-right false information
    #Long #LongPost #CWLong #CWLongPost #AI #AIsOfTheBlind #ImageDescription #ImageDescriptions #ImageDescriptionMeta #CWImageDescriptionMeta   Hubzila-Hppchen: Foren
    Foren sind , die von der Funktion einem normalen Internet-Forum bzw. Gruppen aus anderen Sozialen Netzwerken hneln. Wenn man sich mit einem Forum verbindet, hat man drei Mglichkeiten, Beitrge im Forum zu posten:








    Die Teilnahme an Hubzilla-Foren ist auch mit einem (streams)-, einem Friendica- und einem Mastodon-Account mglich. Mit Forkeys-Diensten ist es derzeit (Hubzilla Version 8.x) mit Einschrnkungen mglich, es kann zu Fehlern (kein Verteilen der Postings) kommen. Mit Version 9 von Hubzilla soll es dann auch mit diesen Diensten funktionieren.
    #FediTips #FediverseTips #hubzilla #hubzillahppchen
    #Long #LongPost #CWLong #CWLongPost
    Foren sind , die von der Funktion einem normalen Internet-Forum bzw. Gruppen aus anderen Sozialen Netzwerken hneln. Wenn man sich mit einem Forum verbindet, hat man drei Mglichkeiten, Beitrge im Forum zu posten:








    Die Teilnahme an Hubzilla-Foren ist auch mit einem (streams)-, einem Friendica- und einem Mastodon-Account mglich. Mit Forkeys-Diensten ist es derzeit (Hubzilla Version 8.x) mit Einschrnkungen mglich, es kann zu Fehlern (kein Verteilen der Postings) kommen. Mit Version 9 von Hubzilla soll es dann auch mit diesen Diensten funktionieren.
    #FediTips #FediverseTips #hubzilla #hubzillahppchen
    #Long #LongPost #CWLong #CWLongPost
    The Fediverse needs a shared AI.

    The Fediverse must never, under no circumstances whatsoever, have to firmly rely on something centralised. Ever.
    What the Fediverse "needs" is better permission control for its users over who can send them what. Hubzilla has it. (streams) has even more of it. The reason why neither of the two felt the spam wave is not because they're so small. But Mastodon in particular is too much geared towards people who don't want to use anything that's more complicated than Twitter.
    #Long #LongPost #CWLong #CWLongPost #FediMeta #FediverseMeta #CWFediMeta #CWFediverseMeta






    Best Art Trail in Lancashire